Skip to main content

We hebben het al eerder gehad over het technisch onderhoud van websites. Wat komt er zoal bij kijken om een x aantal websites de lucht in te houden.

Monitoring

Mocht je maar een beperkt aantal websites beheren dan is het vrij eenvoudig om te controleren of deze nog in de lucht zijn of niet. Je bezoekt gewoon de website(s) en bekijkt of alles nog naar behoren werkt. Het wordt een ander verhaal als het aantal websites groeit. Het is gewoon te tijdrovend om iedere dag naar de door ons beheerde websites te gaan om te kijken of alles nog OK is. Bij ideebv maken we daarom gebruik van een monitoring tool die elke vijf minuten een zogenaamde ping naar desbetreffende websites afgeeft.

Mocht er een probleem zijn dan worden wij op 2 manieren gewaarschuwd. Wij ontvangen een e-mail van de ping service (eigenlijk twee e-mails: hetzelfde bericht naar twee afzonderlijke e-mail adressen voor het geval één van de adressen ook uit de lucht is) en een Slack bericht. Het Slack bericht komt binnen in een ‘dedicated’ kanaal die dan tevens een push bericht stuurt naar de web developer.

Tijd voor actie

Uitval van een website kan een aantal oorzaken hebben:

  • Server gerelateerd
  • Code gerelateerd
  • Viraal bezoek (ook bekend als het ‘Slashdot effect’ of ‘hug of death’)
  • Hacker aanval
  • DDOS aanval

Server gerelateerd

In de meeste gevallen heeft het te maken met het updaten van de web server. Je krijgt tijdig van je host bericht wanneer deze geplande updates worden uitgevoerd. Meestal gebeurd dit in de avonduren en merk je nauwelijks iets van deze uitval.

Gebeurd het overdag dan is er iets anders aan de hand. Ook hier geldt weer dat je host verantwoordelijk is voor de uptime van z’n servers en zullen zij zo spoedig mogelijk de website weer in de lucht zien te krijgen.

Code gerelateerd

Is het code gerelateerd dan hebben wij altijd nog de mogelijkheid om via de ‘back-end’ in te loggen in je site. Het opsporen van de de boosdoener is meestal niet zo lastig. Mocht dit wel het geval zijn dan kunnen wij nog altijd teruggrijpen op onze backups. Wij maken minimaal 1X per maand een backup (website plus database(s)) die op afzonderlijke plaatsen bewaard worden. Ook hier geldt weer: een back-up van een back-up. Zo kunnen wij waarborgen dat data nooit verloren gaat.

Hug of Death, hacker of DDOS aanval

Hier is eigenlijk weinig aan te doen. Bij alledrie de gevallen wordt er zoveel verkeer naar je website gestuurd dat de server op een ogenblik zegt dat het genoeg is. De server gaat op rood en sluit alles af. Mede omdat tegenwoordig de beste sites op een ‘shared hosting’ plan zitten zal een server uit voorzorg jouw website uit de ‘pool’ halen.

Deze laatste drie ‘aanvallen’ gebeurd meestal op hoog geprofileerde websites: overheid, politiek georiënteerd of bekende blogs. De meerderheid van de websites zullen vaker last hebben van ‘bots’ die binnen proberen te komen via een achterdeur om zodoende ‘malware’ te installeren. Je website wordt zonder dat je het weet onderdeel van een botnet of phishing website. Over deze praktijken later meer in een volgende blogpost!

Getriggered door dit artikel?

Heb je naar aanleiding van dit artikel interesse in meer informatie of ben je op ondervindt je
website soortgelijke problemen zoals hierboven beschreven?
Wij kunnen je helpen! Neem contact met ons op via onderstaande button.

Neem contact op